14 feb 2009

Eigen iDevices in eXe

De kracht van eXe ligt vooral in de eenvoud. Heel bijzonder - ik heb dat vaker mee mogen maken - is dat eXe bij mensen het gevoel losmaakt (weer) mee te kunnen in de 'digitale revolutie'. Voor mij 1 van de redenen om deze blog te gaan schrijven. Die eenvoud is gelijkertijd bedrieglijk, want door slimme combinaties zijn geavanceerde resultaten mogelijk. Op de sites van Willy, Hans en Antoine zijn daarvan vele voorbeelden te vinden. De opzet om met verschillende iDevices de inhoud van een leerarrangement op te bouwen werkt. Maar eXe biedt ook de mogelijkheid eigen iDevices te ontwerpen.

In deze bijdrage een paar mogelijke toepassingen.
  1. Een iDevice met een eigen icoontje (dat kan bijvoorbeeld een eigen logo zijn). Hoe eigen icoontjes in eXe in te voegen zijn, staat hier. Download en importeer mijn iDevice '+ LET OP' om dat uit te proberen. De bijbehorende icon staat in MijnStijl die hier te vinden is.
  2. Een iDevice om inhoud pas te tonen wanneer op een knop (met een eigen opschrift - LET OP - pas die tekst aan EN sla opnieuw op VOOR het iDevice toegepast wordt!) geklikt wordt. Download en importeer mijn iDevice '+ knop verborgen tekst' om dat uit te proberen.
  3. Ook het mijn iDevice ' + ZONDER icoontje' hoort in dit rijtje thuis. Ik schreef daar hier eerder over en het is daar ook te downloaden
Zoals hierboven al duidelijk wordt kunnen eigen iDevices worden geexporteerd en het resultaat een (eigen_iDevice_naam).idp-bestand kan in andere eXe-installaties worden geimporteerd.
Kies in de menubalk voor Extra>iDevice-editor, waarin naast het ontwerpen van een nieuw eigen iDevice ook een bestaand (eigen) iDevice geimporteerd, geexporteerd, aangepast of verwijderd kan worden. De stappen naar een eigen iDevice zijn eenvoudig:
  1. Start met het ingeven van een naam voor het nieuwe iDevice. (De namen van mijn eigen iDevices beginnen met een + waardoor ze als eerste getoond worden en zich onderscheiden van de andere)
  2. Geef aan of (lichte) nadruk gewenst is. Dit houdt (bij keuze voor lichte nadruk) in dat er een icoontje gekozen kan worden en het zich toont als alle andere blokken OF (bij Geen nadruk) zich gedraagd als het iDevice 'vrije tekst' (daarover hier meer)
  3. Aan een eigen iDevice zijn (dat kan ook meerdere keren) de volgende elementen toe te voegen: een tekstregel en/of een tekstveld en/of een feedback(knop). Speel er eens mee.
  4. Natuurlijk moet het nieuwe iDevice opgeslagen worden.
Ik hoor graag welke toepassingen u hiervoor gevonden heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten